Singltrek pod Smrkem, alebo Milankov FLOW

Kamarát Vlado pri rodinnej návšteve v Liberci stihol pretrhnúť rodinné puto a ušiel so švagrom do neďalekého Nového Mesta pod Smrken na tamojšie Singltreky. Po návrate domov pel ódy, aké to tam je super a fasa... Rozhodovanie nebolo zdĺhavé. Sedem statočných vyrazilo 9.7.2015 smer severné Čechy, Nové Město pod Smrkem na tamojší Singltrek. Ubytko objednal Vlado v mestských kúpeľoch (bohužiaľ teraz v rekonštrukcii bazéna) v budove cca z roku 1800 a zo zariadením s podobným dátumom výroby. Úsmev na tvárach vylúdila až cena za noc (200CZK). Cesta ubiehala pomerne rýchlo. O jednej popoludní sme dorazili na miesto činu. Po ľahkom štvorchodovom obede sme už nemohli vydržať, kedy sadneme na bajky a švihneme prvé ostré kilometre na miestnych singloch. Začali sme naozaj vlažne... Na zoznámenie sme si dali modrý Hřebenáč s pokračovaním po červenej na Oboru. Z centra Singltreku sme začali jemne stúpať na prvú križovatku. Prvé metre viedli asi po cca 2m širokej cestičke. Prvé drevené mostíky, rýchle prejazdy zákrut, cestička sa už zúžila na singltrek. Na zoznámenie so singlami je modrá ako stvorená... Úzka cestička hore-dolu, doľava-doprava nás núti k absolútnej koncentrácii a k neustálemu šliapaniu. Zastavujeme a nadšene si pripomíname prvé prejdené kilometre. Dorážame cez červenú späť do centra Singltreku. Mimochodom je to nízka moderná budova s kompletným zázemím určeným pre bajkerov. Predajňa, infocentrum, WC, sprchy, servis aj požičovňa... Nás ale najviac zaujal výčap, kde dodržiavame pitný režim a kocháme sa pohľadom na prírodné kúpalisko a vrchol Smrku. Dopozeráme koniec etapy TDF a rozhodujeme sa čo ďalej... Voľba padla na čiernu značku na poľskom území Nad Czerniarwa. K nej je potrebné sa dostať po Nástupnej zelenej, kúsok po modrej a červenej smerom na Rapický okruh. Tu je povrch perfektne tvrdý v smrekovom lese. Miestami vysypaný štrkom. Čierna sa od červenej líši hlavne náročnejšími miestami stúpania. Začína sa pomaly stmievať. Otáčame sa a vraciame späť do centra. Po sprche hľadáme niečo na jedenie. Usadíme sa v reštaurácii, kde varia do 10siatej. Česká gastronómia je na vysokej úrovni, konštatujeme po prvom zjedenom súste... Ešte pár pív na dobrú noc a šup do postele.

Ráno sa prebúdzame do studeného odchovu. Obliekame na seba skoro všetko čo máme. Fúka ako keby sa tam niekto obesil. Slnko iba tušíme... Plán je jasný - z centra na Rapický okruh, pokračovať Asfaltovou spojkou na čiernu Okolo Mědence. Na Hubertke občerstvenie a pokračovať na Hejnický hřeben, Libverdskú stranu a späť cez Ludvíkovský traverz. U Strejtova obrázku pred odbočkou na Měděnec zastavujeme pri smerovníku 5km Smrk. Chalani chcú skúsiť dostať sa na vrchol miestneho najvyššieho vrchu. Tento plán sa nepáči všetkým a časť pokračuje po vopred naplánovanej trase. Stretnúť sa máme až na Hubertke. Čierna okolo Měděnce má ten správny flow. Skoro stále klesá. Ešte lepšie je to na štvrtom úseku Silbergrundl. Singel v smrekovom lese preložený niekoľkými lavičkami stále dolu kopcom!!! Z cykloorgazmu nás vytŕha až návratová stúpavá spojka späť na asfalt nad Hubertkou. Ešte krátka červená a už jeme gulášofku a zapíjame ju fľaškovými Svijanmi. Chlapci nechodia, tak čas krátime konzumáciou miestnych špecialít. Po 45min. konečne prichádzajú, rýchlo občerstvujú a hneť pokračujeme. To netušíme, že  nás čaká jeden z najkrajších úsekov Nad Bílým Potokem. Povrch sa zmenil na pieskový, les sa zmenil na listnatý prevažne bukový. Pribudli kamene aj klopenky. Jedným slovom paráda!  Fotíme sa nad Libverdou a po ďalšej červenej zbiehame k reštaurácii v tvare obrovského pivného suda. Zastavujeme na jedného nefiltrovaného Bernarda. Popri Kyselke sa znova vraciame až na Lomnický most. Krátky oddych a šviháme späť do centra, aby sme stihli dojazd etapy TDF. Sme celkom príjemne unavení. Jarko odchádza do Liberca dohodnúť plán zajtrajšieho výjazdu. Kamarát Jirka nás bude sprevádzať po okolitých horách. Plánujeme navštíviť Jizerky okruhom do 50km s prevýšením do 1000m.

Ráno je celkom fajn. Dlhé rukávy odkladáme. Teplota stúpla, nefúka. Z Nového Města musíme vystúpať pod hrebeň zhruba do 900m. Začíname po singloch, neskôr už po asfalte. Výhľady sú očarujúce. Šotolinová cesta nás privádza na výhliadku nad Bielym Potokom. Pokračujeme smerom na Bukovec. Stretávame veľa turistov aj cykloturistov. Obedujeme v štýlovej horskej usadlosti pod Bukovcom. Pokračujeme na poľskú stranu. Hranicu tu tvorí riečka Jizera. Opäť začíname stúpať na hrebeň. Prechádzame cez starý lom. Tu je najvzdialenejší bod dnešného výjazdu. Stretávame 1000 míliara. Silno ho povzbudzujeme! Stáčame sa smerom späť k najvyššiemu kopcu na trase Smrku na ktorom je rozhľadňa. Fotíme a kocháme sa neskutočnými výhľadmi. Je vidieť celú našu trasu. 10 km zjazd nás privádza späť do centra Singltreku. Sme spokojní, kompijútre ukazujú skoro 72km a vyše 1500m nastúpaných. Dodržujeme pitný režim a hľadáme si niečo na večeru.

V nedeľu ráno majú niektorí účastníci zájazdu problém so vstávaním, nakoľko utužovali družbu s majiteľmi a staviteľmi Singltreku. Ja a Jaro vyrážame na poslednú nezjazdenú časť Singltreku na poľskej strane – Zajecznik. Z centra spojovačkou a potom po červenej do Poľska. Začíname čiernou Nad Čierniawa. Singel je v smrekovom lese s niekoľkými lavičkami. Teraz viac stúpame. Pri pohľade do našej mapy zisťujeme, že je tu pridaný nový červený úsek. Prechádzame cez štátnu cestu a hups na Zajecznik. Singel je super! Prvé 4km sú iba z kopca. Klopenky, skoky, lavičky. Presne ako to má byť! Vraciame sa späť po červenej, teraz už musíme stúpať. Opäť prechádzame na čiernu, ktorá nie je zaznačená v mape iba na informačných tabuliach pri trase. Do centra sa vraciame tesne pred jednou. Ľahko obedujeme a dopĺňame tekutiny. Balíme a vyrážame domov. Chalani sa rozhodli pre cestu cez Poľsko, my sme zvolili českú D1. Obe trasy boli veľmi dobre prejazdné. V Tepliciach boli o desať minút skôr chalani idúci poľskou trasouJ

S čistým svedomím konštatujem, že čas ani peniaze vynaložené na návštevu SIngltreku pod Smrkem neľutujem. Skoro 85km kvalitných singláčov pre všetky výkonnostné skupiny s perfektným servisným zázemím len tak niekde nenájdete. Jediná chyba je, že je to od nás skoro 600km a u nás nič podobného rozsahu neexistuje!